image Norsk  image English

Kjære publikum

27. mars




 

Kjære publikum!

Festivalprogrammet byr på flere store satsinger. Vi markerer at det er 500 år siden den tyske teologen og kirkereformatoren Martin Luther slo opp sine 95 revolusjonerende teser på døren til slottskirken i Wittenberg. Vi markerer også at det er 250 år siden Georg Philipp Telemann døde, og vi fortsetter vår treårige satsing på barokkomponisten som havnet i Guinness rekordbok som en av Europas mest produktive komponister. Sist, men ikke minst retter vi i år søkelyset mot kvinnelige kunstnere – komponister, musikere og dirigenter som i dag er med på å forme den klassiske kirkemusikktradisjonen. Vi vil se på kvinnenes plass i kirkemusikken både før og nå, og knytter dette blant annet opp mot kvinners manglende religions- og ytringsfrihet i andre deler av verden.

Kirkemusikkens mesterverker
I årets åpnings- og avslutningskonserter presenterer vi to av kirkemusikkhistoriens fremste bautaer: Først ut er J.S. Bachs Johannespasjon, i en sjelden oppført versjon fra 1725. Verket fremføres av den tyske verdenskjente kor- og orkesterinstitusjonen Balthasar-Neumann under ledelse av sin grunnlegger og dirigent Thomas Hengelbrock. Dirigenten som først grunnla et solistkor bestående av førsteklasses solister fra hele Tyskland, og noen år senere et orkester som et supplement til koret. I en unik rekonstruksjon av urfremføringen av Mozarts Requiem fra 1791 får vi møte det fremragende skotske koret og orkesteret Dunedin Consort under ledelse av den prisbelønte dirigenten og organisten John Butt. Musikkforskeren Butt har gått til kildene og blant annet studert hvordan tempovariasjonene opprinnelig fulgte menneskets puls når intensiteten økte, i tråd med opplysningstidens idealer. Når festivalen for første gang har Mozarts Requiem på plakaten, er det snakk om en særegen tolkning av det kjente verket.

Jordi Savall: Bal-Kan
Det er duket for en helt spesiell opplevelse når vi gjestes av den legendariske spansk-katalanske gambisten og musikkviteren Jordi Savall og hans ensemble Hespèrion XXI. I denne konserten tar Savall oss med til det sørøstlige hjørnet av Europa, Balkan, som rommer en mengde folkeslag, religioner og språk – og dermed et hav av ulike musikalske uttrykk. Bal-Kan har høstet strålende omtale og har gått sin seiersgang gjennom Europa den siste tiden.

Engelske og nederlandske vokalspesialister
Tradisjonen tro vil vi også i år glede vårt publikum med to av verdens fremste vokalensembler. Cappella Amsterdam under ledelse av Daniel Reuss, dirigenten som har gjestet oss en rekke ganger med verdensledende vokalensembler. Denne gangen holder Reuss også en mesterklasse for studenter ved Musikkhøgskolen. Det kritikerroste koret Tenebrae kommer fra London, og holder konsert under ledelse av grunnlegger og kunstnerisk leder Nigel Short, også kjent fra The King’s Consort og The Tallis Scholars. Vi får oppleve et konsertprogram som strekker seg fra spansk og italiensk renessansemusikk til tysk romantikk, og som viser hvordan romantikerne var påvirket av renessansens polyfoni.

Urfremføringer
Vi er stolte over å kunne urfremføre et helaftens verk skrevet av de to fremtredende folkemusikerne Benedicte Maurseth og Berit Opheim. I verket Tidekverv tar de to komponistene oss med på en reise som hedrer sommer- og vintersolverv, vår- og høstjevndøgn. Verket er skrevet i balladestil med barokkimpulser og kan oppleves som en stille protest mot vår egen tid, der all slags musikk hele tiden er tilgjengelig, mens den tidligere var knyttet til bestemte høytider og ritualer. Teksten er ved forfatterne Bergsveinn
Birgisson og Erlend O. Nødtvedt, og verket urfremføres på dagen for vårjevndøgn. I forestillingen Prison Poems har komponisten Lasse Thoresen tatt utgangspunkt i poesien til den iranske lyrikeren Mahvash Sabet; hun har siden 2008 sittet fengslet for sin bahá’í-tro. Diktene kan leses som beskrivelser av kvinners manglende tros- og ytringsfrihet i dagens Iran. Verket urfremføres med resitasjon, elektroakustisk materiale, fløyte og Oslo Domkor. Festivalen kan også by på flere nyskrevne verker: Cecilie Ores Dead Pope on Trial er basert på den sanne historien om pave Formosus, som etter sin død ble gravd opp og stilt for retten. Verket fremføres sammen med et korverk av Maja Ratkje, tolket av vår fantastiske vokalsekstett Nordic Voices i et konsertprogram hvor kvinner i kirkemusikk er temaet. Det blir en vakker opplevelse når Sinikka Langeland tolker dikt av den nylig avdøde nobelprisvinneren i litteratur, Tomas Tranströmer, i konserten The Half-Finished Heaven. Kantor og professor Inger-Lise Ulsrud vil i en matinékonsert se nærmere på noen av historiens kvinnelige orgelkomponister, bl.a. Jeanne Demessieux og Signe A. Lindeman.

Telemann
Det blir Telemann-jubileum i store og små formater: Barokkanerne og Det Norske Solistkor med dirigent Grete Pedersen gir oss oratoriet Die Donner-Ode, skrevet etter jordskjelvet i Lisboa i 1755. Norsk Barokkorkester under ledelse av Kristin von der Goltz blir å oppleve i kammermusikkformat når de gir seg i kast med kantater hentet fra Harmonischer Gottes-Dienst. Vi møter også Telemann i en familieforestilling når The Young Strings of Norway under ledelse av Soon-Mi Chung fremfører karakterstykker av komponisten. Konferansier Minken Fosheim gir oss samtidig smakebiter på Eventyret om Telemann, som urfremføres under festivalen i 2018. Tidligmusikkspesialist, professor og blokkfløytist Frode Thorsen har i lang tid forsket på Telemann, og vil i et foredrag formidle betydningen av Telemanns sakrale musikk og sette komponisten inn i en større samtidig kontekst.

Luther
«Bach er utenkelig uten Luther», sier Alf van der Hagen i sitt foredrag. For Martin Luther var musikken og sangens betydning sentral. Luther var en stor salmekomponist, og han har satt varige spor i vårt salmerepertoar. Dette får vi oppleve i en lunsjkonsert og i flere av våre ni festivalhøymesser. I Oslo domkirke inviterer domkantor Kåre Nordstoga til en senkveldkonsert med et orgelprogram viet den tyske reformatoren. Det blir også en urfremføring for jazzkvartett og kirkekor: Luther-suite, skrevet av den danske jazzmusikeren Jakob Buchanan og den berømte perkusjonisten Marilyn Mazur. Verket fremføres av det danske koret Concert Clemens under ledelse av Carsten Seyer-Hansen, sammen med en jazzkvartett som inkluderer komponistene selv. Det fremragende tyske orkesteret Musica Fiata og koret La Capella Ducale vil under ledelse av Roland Wilson fremføre et utvalg av J.S. Bachs Luther-kantater. Den populære Boysen-bussen er klar for nye eventyr, og den berømte organisten Hans Fagius holder både konsert og mesterklasse ved Margaretakyrkans nybyggede barokkorgel.

Festivalhøymesser
Årets ni festivalhøymesser vil by på vakre Bach-kantater, en Mozart-messe med jentekor, guttekor og ungdomskor, et korjubileum, to urfremføringer: tre nye bønner og et nytt Magnificat. I tillegg markeres Luther og reformasjonsjubileet – for å nevne noen høydepunkter.

Vi lover fremragende konserter, interessante innledninger og spennende foredrag, lærerike åpne prøver og gode mesterklasser. Med andre ord: kirkemusikalske opplevelser i rikelige porsjoner over hele byen.
Velkommen!

Bente Johnsrud
Festivaldirektør og kunstnerisk leder


Vi takker:
H.K.H Kronprinsesse Mette-Marit, festivalens høye beskytter.

Det Kongelige Slott, Norsk kulturråd, Oslo kommune, Bergesenstiftelsen,
Sparebankstiftelsen DNB, Dextra Musica, Stiftelsen Fritt Ord, Tekstforfatterfondet, NRK, Thon Hotel Opera, Vårt Land, Norges musikkhøgskole, Den tyske ambassade, Den spanske ambassade, Den nederlandske ambassade, Barratt Dues musikkinstitutt, Aftenpostens A-kort, Oslo bilutleie, Marianne Helliesen, Kirkelig fellesråd i Oslo og Den norske kirke, Domkirken menighet, Trefoldighet menighet, Gamle Aker menighet, Sentrum og St. Hanshaugen sokn, Sofienberg menighet, Nordberg menighet, Akershus Slottskirke, Frogner menighet, Østre Aker menighet, Uranienborg menighet, Grønland menighet, og Svenska Margaretakyrkans menighet og forsamling
 
 
Program 2017
torsdag 16. mars
14:00
Åpen prøve for studenter og andre interesserte

fredag 17. mars
13:00
Mesterklasse med Hans Fagius

19:00
Åpningskonsert: J.S.Bach Johannespasjonen

lørdag 18. mars
12:00
Orgelkonsert med Marcus André Berg

13:30
Telemann-foredrag

16:00
Familieforestilling: Telemann for barn

19:00
Urfremføring: Prison Poems

21:30
Senkveld med Hans Fagius

søndag 19. mars
11:00
Festivalhøymesse i Oslo domkirke

11:00
Festivalhøymesse i Svenska Margaretakyrkan

11:00
Festivalhøymesse i Akershus Slottskirke

11:00
Festivalhøymesse i Østre Aker kirke

13:00
Bach er utenkelig uten Luther

14:00
Boysen-bussen

15:00
The Romantic Legacy of Renaissance Polyphony

20:00
BAL-KAN

mandag 20. mars
20:00
Urfremføring: Tidekverv

tirsdag 21. mars
12:00
Åpen prøve for studenter og andre interesserte

19:00
J.S. Bachs Luther-kantater

onsdag 22. mars
19:00
Passions and Lamentations

torsdag 23. mars
10:00
Mesterklasse med Daniel Reuss

13:00
Åpen prøve for studenter og andre interesserte

20:00
Urfremføring: Luther-suite

fredag 24. mars
19:00
G.P. Telemann: Die Donner-Ode

21:30
The Half-Finished Heaven

lørdag 25. mars
15:00
Matinékonsert med Inger-Lise Ulsrud

19:00
Dead Pope on Trial

21:30
Senkveld med Kåre Nordstoga

søndag 26. mars
11:00
Festivalhøymesse i Oslo domkirke

11:00
Festivalhøymesse i Grønland kirke

11:00
Festivalhøymesse i Frogner kirke

11:00
Festivalhøymesse I Uranienborg kirke

11:00
Festivalhøymesse i Nordberg kirke

15:00
G.P. Telemann: Harmonischer Gottes-Dienst

19:30
Avslutningskonsert: W.A. Mozart: Requiem