Åpningskonsert: Händel med Accademia Bizantina

 
 

Fredag 8. mars kl. 19.00
(dørene åpner 18.00)
Oslo domkirke

Fullpris: 600, –
Honnør/student: 400, –
Barn: 100, –

Varighet: ca. 2 timer

Medvirkende:
Accademia Bizantina
Madison Nonoa Horsefield, sopran
Shakèd Bar, mezzosopran
Delphine Galou, alt
Martin Vanberg, tenor
Ottavio Dantone, dirigent

Stjernespekket åpningskonsert med Händels første oratorium
Det kritikerroste italienske tidligmusikkensemblet Accademia Bizantina og dirigent Ottavio Dantone har gjestet festivalen en rekke ganger. Denne gangen åpner de festivalen med oratoriet Il trionfo del Tempo e del Disinganno. Tittelen kan oversettes til Tidens og sannhetens triumf og regnes som et av G.F. Händels aller vakreste og mest uttrykksfulle verker. Verket er komponistens første oratorium og ble skrevet i 1707 da han var 22 år gammel. Verket hadde sin urfremføring i Roma samme år og konsertmesteren var selveste Arcangelo Corelli. Det antas at den virtuose fiolinsoloen i avslutningsarien ble skrevet for å gi Corelli rom til å briljere. Med et tidsspenn på 50 år skrev Händel flere versjoner av verket, blant annet Il trionfo del Tempo e della Verità, men det er altså den tidlige versjonen som nå står på programmet.

Oratoriet er todelt, med en libretto skrevet av kardinal Benedetto Pamphili, og handler om fristelser som Skjønnheten (Belezza) blir utsatt for av Nytelsen (Piacere), mens Tiden (Tempo) og Desillusjonen (Disiganno) gir gode råd. Typisk for datidens oratorier var kampen mellom motsetninger (for eksempel nytelse versus sannhet) uten mulige kompromisser, hvor evig liv var belønningen for moralske valg. Dette verket er spesifikt sentrert rundt spørsmålet om hva ekte skjønnhet er: noe fra denne verden som er dømt til å falme (representert av Piacere) eller moral og sannhet som varer evig? Med seg på åpningskonserten har Accademia Bizantina de fremragende solistene Delphine Galou (Disinganno), Madison Nonoa Horsefield (Bellezza), Shakèd Bar (Piacere) og Martin Vanberg (Tempo).

Accademia Bizantina ble startet i 1983 som et tidligmusikkensemble ledet av musikerne selv, med intensjonen om å «skape musikk som en stor strykekvartett». Ensemblet har i løpet av karrieren spesialisert seg på musikk og instrumenter fra 1700-, 1800- og 1900-tallet. Etter at Ottavio Dantone ble med som cembalist i 1989, og som kunstnerisk leder fra 1996, er det barokkmusikk som har utgjort Accademia Bizantinas hovedrepertoar, og de er i dag et av verdens fremste kammerorkestre i sin sjanger. Accademia Bizantina har samarbeidet med flere av Europas ledende utøvere, som fiolinistene Viktoria Mullova og Giuliano Carmignola, og har gjestet konsertscener over hele verden. De har gjort flere prisbelønte innspillinger på Harmonia Mundi, Naïve, Deutsche Grammophon og Decca Classics.

Ottavio Dantone er utdannet innen orgel og cembalo og etablerte seg raskt som en av de fremste i sin generasjon. Da han startet sitt samarbeid med Accademia Bizantina var det med en bred forståelse for barokkmusikk og ledelse av tidligmusikkensembler. Siden den gang har Accademia Bizantina under Dantones ledelse stadfestet seg som et av de mest fremtredende barokkensemblene i verden. Dantone har opptrådt på festivaler og musikkscener som La Scala i Milano, Glyndebourne Festival Opera, Zürich-operaen og BBC Proms. Han har gjort kritikerroste innspillinger på prestisjetunge selskaper som Decca Classics, Deutsche Grammophon, Naïve og Harmonia Mundi.

Den newzealandske sopranen Madison Nonoa Horsefield er utdannet ved det prestisjetunge operakurset ved Guildhall School of Music and Drama. Nonoa Horsefield debuterte ved Glyndebourne Festival Opera som First Siren (Rinaldo) og ble valgt som en Jerwood Young Artist for Festivalen 2020/2021. Hun ble utnevnt til Samling Artist i 2020 og er nå en Britten-Pears Young Artist og OAE Rising Star. Nonoa Horsefield har tidligere vært Dame Malvina Major Emerging Young Artist med New Zealand Opera, hvor hun debuterte som Papagena (Die Zauberflöte).

Shakèd Bar er hyllet av New York Times som «en stemme med eksepsjonell livlighet og tilstedeværelse.» Mezzosopranen tok sin bachelorgrad ved Jerusalem Academy of Music før hun fortsatte med masterstudier ved The Juilliard School. Bar debuterte på operascenen i 2016 som Fiordiligi (Mozarts Così fan tutte) på Festival della Valle d’Itria. Samme år vant hun Selma D og Leon Fishbach Memorial Prize ved Handel Singing Competition i London. Hun har også sunget roller som Fillide (fra Händels Aminta e Fillide), Dido (Purcells Dido og Aeneas) og Zerlina (Mozarts Don Giovanni).

Delphine Galou er en prisvinnende fransk alt, kjent for sitt arbeid med tidligmusikk. Hennes tekniske briljans kombinert med en intens tilstedeværelse på scenen har ført til kritikerroste opptredener over store deler av verden. Hun har sunget i konserthus og på festivaler som Théâtre des Champs-Elysées, Royal Opera House London, Händel Festival i Karlsruhe, Staatsoper Berlin, Theater an der Wien og Maggio Musicale i Firenze. Galou har samarbeidet med ledende ensembler som I Barocchisti (Diego Fasolis), Le Concert des Nations (Jordi Savall) og Les Talens Lyriques (Christophe Rousset).

Martin Vanberg har etablert seg som en av Skandinavias ledende barokktenorer. Med sin vakre klang og fleksible stemme har han bred erfaring fra barokk- og klassisk musikk. Han er også etterspurt i moderne operaer og operetter. Vanberg har studert ved Kungliga Musikhögskolan i Stockholm og Operaakademiet i København. Han har samarbeidet med orkestre som LaVerdi Barocca, I Solisti Veneti og Accademia Bizantina, og har gjestet operahus og konsertscener over store deler av Europa, USA og Australia.

Foto: Accademia Bizantina: Giulia Papetti, Ottavio Dantone: Giulia Papetti, Martin Vanberg: Michael Erkisson, Madison Nonoa Horsefield: Steven Godbee

Previous
Previous

Klaverkonsert med Katrine Gislinge