(Urfremføring) Tyler Futrell: Rest – Requiem for strings and voices

 
 

Torsdag 14. mars kl. 19.00
(dørene åpner kl. 18.00)
Oslo domkirke

Fullpris: 450,–
Honnør/student: 350,–
Barn: 100,–

Varighet: ca. 1 time og 20 minutter

Medvirkende:

Ensemble Allegria
Det Norske Solistkor
Grete Pedersen, dirigent

Nytt Requiem av Tyler Futrell fremført av Allegria og Solistkoret

Kirkemusikkfestivalen har sjelden opplevd så mange positive, overveldende og ektefølte tilbakemeldinger som etter urfremføringen av Tyler Futrells Stabat mater i 2022. Futrells evne til å kombinere estetikk og realisme, til å lage noe som er intellektuelt spennende, men først og fremst taler rett til folks hjerter, er unik. Vi ønsket derfor å bestille et rekviem av Futrell, som skal urfremføres av Ensemble Allegria og Solistkoret, under ledelse av Grete Pedersen. Futrell ønsket å bruke de tradisjonelle rekviem-tekstene, samt en rekke mer moderne tekster, spesielt dikt av Rolf Jacobsen som ble skrevet etter at han mistet sin kone. Tekstene omhandler døden, vårt forhold til den og hva den representerer i livene våre. Futrell sier om sitt eget Requiem:

«Jeg ønsket å skrive et rekviem fra et humanistisk perspektiv, et rekviem som taler til de av oss som er igjen, som gjenspeiler de uavklarte tapsfølelsene mange av oss bærer på og forsøker å bearbeide. Vi sørger, vi savner, noen ganger er vi til og med sinte for at vi er forlatt, eller sinte på oss selv for det vi ikke gjorde da vi fortsatt hadde muligheten. Jeg bruker deler av den tradisjonelle latinske teksten og den tematiske strukturen, men former det samtidig til å reflektere en sorgprosess, og blander inn forskjellige andre tekster på forskjellige språk fra forskjellige tider, for å reflektere den virvlende idéskyen rundt døden vi må forholde oss til. Jeg bruker disse tekstene for å sette publikum i mer umiddelbar kontakt med deres opplevelser, noe som kanskje tusen år gamle latinske tekster om evig lys ikke klarer å gjøre – selv om det er et av de bildene som stykket må forholde seg til. Rest er en oversettelse til engelsk av requiem (hvile), som er det et rekviem tradisjonelt ber om på vegne av de som er døde, men som også er noe de som sørger trenger selv. I tillegg kan tittelen referere til det som er igjen: minner, levninger.»

På konserten vil Solistkoret og Ensemble Allegria også fremføre Spem in alium og If ye love me av Thomas Tallis, Tallis Variations av Vaughan Williams og Misericordia Domini, KV 222 av W.A. Mozart.

Ensemble Allegria har hentet navnet sitt fra det italienske ordet allegria som betyr glede, og det var nettopp gleden ved å spille sammen som førte en gruppe musikkstudenter til å starte opp orkesteret i 2007. Ensemble Allegria er kjent for å kombinere høy kunstnerisk kvalitet med spontanitet og fleksibilitet. Orkesteret består av 26 faste musikere og har siden begynnelsen blitt drevet av musikerne selv under kunstnerisk ledelse av Maria Angelika Carlsen. Ensemble Allegria har spilt på mange av de store musikkfestivalene i Norge og samarbeidet med flere ledende solister som Tine Thing Helseth, Martin Fröst, Truls Mørk, Lawrence Power, Kathryn Stott og Benjamin Schmid. Ensemblet har gitt ut fire innspillinger, hvorav to ble nominert til Spellemannprisen, og har i flere år hatt et tett samarbeid med Det Norske Solistkor. Orkesteret mottok sammen med Solistkoret Diapason d’or de l’année i 2018 og kritikerprisen 2021/2022.

Det Norske Solistkor er et nyskapende ensemble. Solistkoret består av 26 profesjonelle sangere. Repertoaret inkluderer nyskrevet musikk, folkemusikk og klassikere fra korlitteraturen. Albumene Bach: The Motets og Luciano Berio: Coro ble hedret med den franske prestisjeprisen Diapason d’or de l’année («årets korutgivelse»). Innspillingen Lament ble tildelt Spellemannprisen i kategorien «samtid» i 2020, og Meins lebens licht ble også nominert til Spellemann. Koret har mottatt Gammleng-prisen for fortjenestefull medvirkning ved innspilling av grammofonplater, og blitt kåret til årets utøvere av Norsk Komponistforening. Solistkoret har to ganger mottatt den gjeve Kritikerprisen 1957/58 og 2021/22. Sistnevnte for Matteuspasjonen av Bent Sørensen bestilt av Kirkemusikkfestivalen.

Grete Pedersen er anerkjent for sine fremføringer innenfor både barokkmusikk, klassisk repertoar og samtidsmusikk. Gjennom utstrakt konsertvirksomhet nasjonalt og internasjonalt, radioopptak, TV-opptak og plateinnspillinger er hun blitt en av Nordens mest markante dirigenter. Pedersen er utdannet kirkemusiker og dirigent med diplomeksamen i dirigering fra Norges musikkhøgskole i 1988, og har studert med Terje Kvam og Eric Ericson. Hun er ansatt som professor i kordireksjon ved NMH, og har siden 1990 vært dirigent for Det Norske Solistkor. I 2010 ble hun tildelt Musikkritikerprisen og hun har tidligere mottatt Norges Korforbunds ærespris for sitt arbeid med Oslo Kammerkor.

Tyler Futrell (f.1983) er basert i Oslo, men opprinnelig fra California, USA. Han studerte komposisjon med Bent Sørensen ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, med Lee Hyla ved New England Conservatory og Michael Jarrell ved Universität für Musik und darstellende Kunst Wien. Siden han etablerte seg i Norge i 2010 har Futrell jobbet med ensembler og festivaler som Ultima, Borealis, Det Norske Solistkor, Engegårdkvartetten, Song Circus og Trondheim Sinfonietta. Utenfor Norge har hans verker blitt fremført av London Contemporary Orchestra Soloists (UK), Athelas Sinfonietta (DK), Esbjerg Ensemble (DK) og Curious Chamber Players (SE), for å nevne noen.

Foto: Ensemble Allegria: Helge Brekke, Det Norske Solistkor: Bård Gundersen, Grete Pedersen: Telenor, Tyler Futrell: privat

Previous
Previous

D. Buxtehude med Voces Suaves og Gli Incogniti

Next
Next

Salmeklang og tradisjonsmusikk med Gjermund Larsen Trio