Pergolesi: Stabat mater
Torsdag 27. mars kl. 19.00
(dørene åpner kl. 18.30)
Oslo domkirke
Fullpris: 500,–
Honnør/student: 400,–
Barn: 100,–
Varighet: ca. 1 time og 15 minutter
Konsertinnledning v/ Mathias Gillebo:
Å synge virkelighet kl. 18.00
(dørene åpner kl. 17.45)
Medvirkende:
Il Pomo d’Oro
Mélissa Petit, sopran
Ann Hallenberg, mezzosopran
Pergolesi med stjerneensemble
Kritikerroste Il Pomo d’Oro presenterer Giovanni Pergolesis (1710–1736) Stabat mater i sin originale besetning fra 1736. Verket er skrevet for to sangsolister (sopran og alt), strykere og basso continuo, og er komponert i den napolitanske operastilen. Pergolesi døde av tuberkulose som 26-åring, og hans Stabat mater ble trolig ferdigstilt på komponistens dødsleie i et fransiskanerkloster i byen Pozzuoli. Etter sin død ble Pergolesi løftet til stjernestatus, og Stabat mater gikk sin seiersgang over hele Europa. Til forskjell fra kirkemusikalske verker fra samme periode er verket mer lyrisk i karakter, med melodisk eleganse og minimalt med kontrapunktikk. Mye av den musikalske inspirasjonen er hentet fra den italienske operamusikken. Verket er et av de mest fremførte stabat mater-verkene i historien. Kveldens konsert byr på en betydelig slankere utgave enn det som vanligvis blir fremført, i tråd med den originale kammermusikalske tonen i Pergolesis verk. Publikum kan også se frem til to vakre tonesettinger av Mariahymnen Salve Regina av de to italienske barokkomponistene Domenico Scarlatti og Leonardo Leo.
Velkommen til en italiensk barokkaften med Il Pomo d’Oro og de verdensledende solistene Mélissa Petit og Ann Hallenberg, under ledelse av konsertmester Zefira Valova.
Konsertinnledning v/ Mathias Gillebo: Å synge virkelighet
kl. 18.00 (dørene åpner kl. 17.45)
Varighet: ca. 20 minutter
Arrangementet krever konsertbillett til Pergolesi: Stabat mater
Vi har invitert tenor og teolog Mathias Gillebo til å holde en konsertinnledning med utgangspunkt i hans doktorgradsavhandling fra Norges musikkhøgskole, der Gillebo utforsker etiske og politiske implikasjoner i sang. Gillebos studier tar utgangspunkt i erfaringen av at felles menneskelige grunnvilkår blir tydelige på en særegen måte ved å synge til noen: sårbarhet, styrke og svakhet, gjensidig avhengighet, makt og tillit skjer i og gjennom stemmen når den lyder fra en person til en annen. I dette finnes sangerens etisk-politiske mandat: å bruke sangstemmen i en konsert er å delta i en offentlighet om hva og hvem vi er og kan være overfor hverandre.
Foto: Il Pomo d’Oro: Nicola Dalmaso, Mélissa Petit: Christophe Serrano, Ann Hallenberg: Örjan Jakobsson