Pergolesi: Stabat mater

 
 

Torsdag 27. mars kl. 19.00
(dørene åpner kl. 18.30)
Oslo domkirke

Fullpris: 500,–
Honnør/student: 400,–
Barn: 100,–

Varighet: ca. 1 time og 15 minutter

Konsertinnledning v/ Mathias Gillebo:
Å synge virkelighet kl. 18.00
(dørene åpner kl. 17.45)

Medvirkende:

Il Pomo d’Oro
Mélissa Petit, sopran
Ann Hallenberg, mezzosopran

Pergolesi med stjerneensemble

Kritikerroste Il Pomo d’Oro presenterer Giovanni Pergolesis (1710–1736) Stabat mater i sin originale besetning fra 1736. Verket er skrevet for to sangsolister (sopran og alt), strykere og basso continuo, og er komponert i den napolitanske operastilen. Pergolesi døde av tuberkulose som 26-åring, og hans Stabat mater ble trolig ferdigstilt på komponistens dødsleie i et fransiskanerkloster i byen Pozzuoli. Etter sin død ble Pergolesi løftet til stjernestatus, og Stabat mater gikk sin seiersgang over hele Europa. Til forskjell fra kirkemusikalske verker fra samme periode er verket mer lyrisk i karakter, med melodisk eleganse og minimalt med kontrapunktikk. Mye av den musikalske inspirasjonen er hentet fra den italienske operamusikken. Verket er et av de mest fremførte stabat mater-verkene i historien. Kveldens konsert byr på en betydelig slankere utgave enn det som vanligvis blir fremført, i tråd med den originale kammermusikalske tonen i Pergolesis verk. Publikum kan også se frem til to vakre tonesettinger av Mariahymnen Salve Regina av de to italienske barokkomponistene Domenico Scarlatti og Leonardo Leo.

Velkommen til en italiensk barokkaften med Il Pomo d’Oro og de verdensledende solistene Mélissa Petit og Ann Hallenberg, under ledelse av konsertmester Zefira Valova.

 

Konsertinnledning v/ Mathias Gillebo: Å synge virkelighet
kl. 18.00 (dørene åpner kl. 17.45)

Varighet: ca. 20 minutter

Arrangementet krever konsertbillett til Pergolesi: Stabat mater

Vi har invitert tenor og teolog Mathias Gillebo til å holde en konsertinnledning med utgangspunkt i hans doktorgrads­avhandling fra Norges musikkhøgskole, der Gillebo utforsker etiske og politiske implikasjoner i sang. Gillebos studier tar utgangspunkt i erfaringen av at felles menneskelige grunnvilkår blir tydelige på en særegen måte ved å synge til noen: sårbarhet, styrke og svakhet, gjensidig avhengighet, makt og tillit skjer i og gjennom stemmen når den lyder fra en person til en annen. I dette finnes sangerens etisk-politiske mandat: å bruke sangstemmen i en konsert er å delta i en offentlighet om hva og hvem vi er og kan være overfor hverandre.

Il Pomo d’Oro har siden opprettelsen i 2012 gjort seg bemerket for sin historiske fremføringspraksis, med autentiske tolkninger av operaer og instrumentalverker fra barokken og den klassiske perioden. Ensemblet er kjent for sine oppføringer og innspillinger av diverse operaer i konsertform, og har samarbeidet med dirigenter som Riccardo Minasi, Stefano Montanari og George Petrou. Maxim Emelyanychev har vært ensemblets hoveddirigent siden 2016, og fra 2019 har Francesco Corti vært deres primære gjestedirigent. Konsertmester Zefira Valova leder orkestret i ulike prosjekter. Ensemblet er oppkalt etter operaen Il pomo d’oro (Det gyldne eplet) av operakomponisten Antonio Cesti.

Mélissa Petit startet sin sangutdanning i hjembyen Saint-Raphaël og i Nice før hun i 2015 ble en del av International Opera Studio ved Staatsoper Hamburg og Opernhaus Zürich. Petit er en meget ettertraktet solist og har hatt flere viktige debuter blant annet på Bregenzer Festspiele, Deutsche Oper am Rhein, Opéra national de Paris, Salzburger Festspiele og Theater an der Wien.

Svenske Ann Hallenberg opptrer jevnlig ved operahus og festivaler som Teatro alla Scala i Milano, Theater an der Wien, Salzburger Festspiele og BBC Proms-festivalen. Som konsertsanger har hun bygget opp et uvanlig bredt repertoar som spenner fra musikk fra tidlig 1600-tall til moderne verker. Hun har samarbeidet med noen av vår tids største dirigenter, og har spilt inn mer enn 45 CD-er og DVD-er. To av hennes solo-CD-er har vunnet pris for «Best Operatic Recital» på International Opera Awards i London.

Mathias Gillebo er utdannet ved Norges musikkhøgskole og Operahøgskolen i Oslo. Han jobber jevnlig med ledende orkestre og dirigenter i inn- og utland med verker som Bachs Juleoratorium, Johannes- og Matteuspasjonen, Händels Messias og Mozarts Requiem. Han er etterspurt som Bach-evangelist, og engasjeres også ofte til prosjekter med nyskrevet musikk. Gillebo er utdannet teolog med en mastergrad om hvordan musikk virker på tenkning og språk, og har virket som prest i Oslo domkirke. Han har doktorgrad om sang, etikk og politikk med prosjektet To Sing Reality, med utgangspunkt i Bachs Juleoratorium, Mozarts Così fan tutte og Mahlers Kindertotenlieder.

 

Foto: Il Pomo d’Oro: Nicola Dalmaso, Mélissa Petit: Christophe Serrano, Ann Hallenberg: Örjan Jakobsson

Previous
Previous

An Old Hall Ladymass

Next
Next

Mesterklasse for orgelstudenter ved NMH