Åpningskonsert: Missa Miniatura etter J.S. Bachs Messe i h-moll

 
 

Fredag 21. mars kl. 19.00
(dørene åpner 18.15)
Oslo domkirke

Fullpris: 550, –
Honnør/student: 350, –
Barn: 100, –

Varighet: ca. 1 time og 40 minutter

Medvirkende:
CONTINUUM
Solister
Mathias Gillebo, forteller
Elina Albach, cembalo og musikalsk ledelse

Bach i takt med tiden
Opplev J.S. Bachs store mesterverk Messe i h-moll i et nytt og spennende arrangement på årets åpningskonsert, fremført av fantastiske musikere.

Den tyske cembalisten Elina Albach og hennes ensemble CONTINUUM fremfører Missa Miniatura, et nyskapende og dristig arrangement av J.S. Bachs ikoniske h-mollmesse. Arrangementet er for 13 musikere; en miniatyr for lite ensemble, sangsolister og forteller. Albach og CONTINUUM reduserer den originale besetningen, men tilføyer marimba og zink. Slik ikles Bachs stemmeføring og klangfarger en ny kammermusikalsk drakt. Albach har bestilt nyskrevne tekster av den sveitsiske forfatteren Jürg Halter, som reflekterer over de latinske messeleddene med nåtidens språk og problemstillinger som avslører nye fasetter i kjent materiale. Sanger og teolog Mathias Gillebo har bearbeidet teksten for et norsk publikum.

Elina Albach sier om Missa Miniatura: «Jeg ønsket ikke å fremføre h-mollmessen i sin helhet, men utelate visse elementer og erstatte disse med tekst. Innenfor messens format ønsket jeg å blande inn vår tids eksistensielle problemer og utfordringer, samt å fremheve tvilen. Hva er tro? Trenger vi noe å tro på, og gir troen oss en fordel i møte med livets utfordringer? Og hvordan påvirkes Bachs musikk for oss som moderne lyttere i møte med dette sterkt religiøse verket, når disse spørsmålene settes i relieff?»

Åpningskonserten blir startskuddet for vår tematiske satsing «messer og pasjoner i takt med tiden», der vi presenterer flere nytolkninger og arrangementer av kirkemusikalske verker.

CONTINUUM er en gruppe instrumentalister og sangere ledet av den prisvinnende cembalisten Elina Albach. CONTINUUM ønsker å presentere tidligmusikk på en nyskapende måte og relatere den til nåtiden. Besetningen er fleksibel og tilpasses de enkelte prosjektene. Ensemblet drives av Albach, som gjerne jobber med alt fra store vokalensembler til intime trioer. CONTINUUM debuterte på festivalen Köthener Bachfesttage i 2015 og har siden spilt på viktige festivaler i Tyskland og Europa, samt i Bolivia på invitasjon fra Goethe-Institut Bolivia.

Elina Albach studerte ved Schola Cantorum Basiliensis hos professor Jörg-Andreas Bötticher. Hun har dirigert Vocalconsort Berlin, Karajan-Akademie der Berliner Philharmoniker og undervist ved Hochschule für Musik Carl Maria von Weber i Dresden og Hochschule für Musik Detmold. Hun har opptrådt ved en rekke anerkjente festivaler og konserthus over hele verden. Albach jobber for tiden primært med å arrangere kanoniserte verker fra barokken for små ensembler.

Mathias Gillebo er utdannet ved Norges musikkhøgskole og Operahøgskolen i Oslo. Han jobber jevnlig med ledende orkestre og dirigenter i inn- og utland med verker som Bachs Juleoratorium, Johannes- og Matteuspasjonen, Händels Messias og Mozarts Requiem. Han er etterspurt som Bach-evangelist, og engasjeres også ofte til prosjekter med nyskrevet musikk. Gillebo er utdannet teolog med en mastergrad om hvordan musikk virker på tenkning og språk, og har virket som prest i Oslo domkirke. Han har doktorgrad om sang, etikk og politikk med prosjektet To Sing Reality, med utgangspunkt i Bachs Juleoratorium, Mozarts Così fan tutte og Mahlers Kindertotenlieder.

Foto: Elina Albach: N. Navaee

Previous
Previous

Margaretakyrkan 100 år